جدیدترین نسخه راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی(DSM5)
خدای خوب من کاش نمی فهمیدیم و کاش می فهمیدیم،نمی فهمیدیم آنطور که دلمان می خواهد و می فهمیدیم آنطور که هست

پنج شنبه 8 اسفند 1392
نویسنده : محمد دهدار
بازدید : 13923

جدیدترین نسخه راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی(DSM5)

دی‌اس‌ام-۵ (به انگلیسی: DSM 5) (که قبلاً به عنوان DSM-V شناخته می شده است) نسخه پنجم برنامه ریزی شده از انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) است. و در واقع یک راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی است. DSM-5 در ماه مه سال ۲۰۱۳ انتشار یافت و جایگزین DSM-IV که آخرین بار در سال ۲۰۰۰ تجدید نظر شده است، شد.

در سال ۱۹۹۹، کنفرانس پژوهش و برنامه ریزی DSM-5 به طور مشترک توسط انجمن روانپزشکی آمریکا و موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، جهت تعیین اولویت‌های پژوهشی برگزار شد. گروه‌های کاری برنامه ریزی و تحقیقات، مقالات مورد نیاز این پژوهش را برای اطلاع رسانی و شکل دادن به DSM-5 تولید کردند و نتیجه کار را به همراه توصیه‌ها در مقاله‌ای به APA گزارش دادند. گروه‌های کاری به شش گروه تقسیم شدند که در واقع هر گروه برای تمرکز بر یک موضوع گسترده به وجود آمد. این موضوعات به شرح زیر می‌باشند:


1- فهرست واژه‌ها، اختصارات و اصطلاحات
2- علوم اعصاب و ژنتیک
3- تشخیص و مسائل مربوط به رشد
4- شخصیت و ارتباط آن با اختلالات
5- معلولیت و اختلالات روانی
6- مسائل میان فرهنگی
در ادامهٔ این موضوعات در سال ۲۰۰۴ سه مقاله ی، مسائل مربوط به جنسیت، مسائل تشخیصی در جمعیت سالمندان و اختلالات روانی در کودکان و خردسالان نیز صورت گرفت. همچنین یک سری همایش برای جمع آوری مطالب و ایجاد توصیه‌ها، نظریه‌ها و پیشنهادهای مربوط به مسائل و اختلالات خاص، صورت گرفت.
انجمن روانپزشکی آمریکا در تاریخ ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۰۷، اعلام کرد که با شدت عمل نظارت همه جانبه بر توسعه DSM-5 را خواهد کرد. لذا گروهی متشکل از ۲۷ عضو که شامل دانشمندان تحقیقات رشته روانپزشکی و دیگر رشته‌ها، ارائه دهندگان بالینی، حامیان خانواده و مصرف کنندگان گردآوری شد.
از تغییرات عمده و انقلابی در DSM-5، می توان از موارد زیر نام برد:
1. حذف اختلال یا سندرومِ آسپرگر، اختلال تجزیۀ کودکی، اختلال رت، اختلال اوتیسم، و قرار گرفتن همۀ آنها زیر چتر اختلال طیف اوتیسم.
2. حذف معیار هوشبهر یا IQ برای طبقه بندی معلولیت ذهنی و استفاده از میزان نیاز به حمایت به عنوان معیار اصلی برای طبقه بندی.
3. اضافه شدن بعضی اختلالات جدید، مثل اختلال احتکار، اختلال قمار، اختلال نامنظمی خُلقی.
4. حذف سؤمصرف و وابستگی به مواد و جایگزین شدن آنها با اعتیاد به مواد.

در این نوشته شما می توانید سه فصل ابتدایی dsm 5 را که توسط آقای گنجی ترجمه شده است، دانلود نمایید. این ترجمه برای اشکال زدایی در اختیار وب نویسان قرار گرفته است.

لینک دانلود

بخش اول:

www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi

بخش دوم:

www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi

بخش سوم:

www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi


نظرات شما عزیزان:

حسین
ساعت1:17---6 خرداد 1394
کارتان درست نیست,مطلبی که برای دانلود گذاشتید مرتبط نیست ومتاسفم
پاسخ:مشکلی ندیدم کاملا مرتبطه


حسین
ساعت1:15---6 خرداد 1394
کارتان درست نیست,مطلبی که برای دانلود گذاشتید مرتبط نیست ومتاسفم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: راهنمای جامع تشخیص بیماری های روانی(DSM5)، آرشیو مطالب صفحه اصلی، ،
:: برچسب‌ها: "دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس ام, دانلود نسخه جدید دی اس امدی اس ام5, بیماری های روانی, اختلالات روانی, DSM5, DSM5, DSM5, DSM5, DSM5, DSM5, DSM5, دانلودDSM5, دانلودDSM5, روانشناسی, بالینی, ازاد لاهیجان, روانشناسی بالینی لاهیجان, محمد دهدار, دهدار, DSM5, DSM5, DSM5, ,



تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کلبه اندیشه و احساس و آدرس mohammad.dh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.